Helsingin Sanomat on viimeisen kuukauden aikana vähentänyt kauppakeskus Rediin liittyvää uutisointiaan, mikä on kaikille meille Redin ystäville harmillista. Kävin siellä syksyllä ystäväni kanssa katsomassa elokuvan ja syömässä haaleaa pastaa. Kokemus oli miellyttävä: kaikkialla oli puhdasta ja hiljaista, mitään uhkaavaa tai jännittävää ei tapahtunut. Ajattelin, että tällaista olisi varmaankin olla hetero.

Hesari uutisoi syksyllä Redistä miltei päivittäin, mutta alkuvuonna jutut ovat olleet viikottaisia. Viime viikolla Hesari siirtyi uutisoimaan Ainoa-nimisestä kauppakeskuksesta, jossa ei myöskään käy ihmisiä. Ilmeisesti pääkaupunkiseudun suurimpia rakenteellisia ongelmia on se, että joka paikkaan rakennetaan kauppakeskuksia, joihin kuhunkin odotetaan miljoonaa asiakasta kuukaudessa, mikä on sillä tavalla kenkku yhtälö, että pääkaupunkiseudulla asuu noin seitsemän ihmistä. Heistä vain viidellä on auto, joilla he kyllä käyvät kauppakeskuksissa, mutta vain niissä, joissa on kuudentoista hehtaarin marketti. Merkillistä on se, että vaikka kaupungissa on vain viisi autoa, jotka ovat parkissa hypermarketin parkkipaikalla, Helsingin keskustan kahdella pääkadulla on ruuhka yötä päivää vuoden ympäri, mutta se johtuukin siitä, että molemmat kadut ovat olleet auki kaivettuina kolmen kilometrin matkalta vuodesta 2013. Onneksi sentään on raitiovaunut, jotka ajavat improvisoituja reittejä ja vaihtavat linjatunnusta kolme kertaa korttelissa. Samalla strategialla Helsingin Rautatieaseman opasteet on vaihdettu näppäriksi kirjaimiksi, jotka eivät tarkoita mitään. Katossa lukee, että A-N, U-S -> M-U, N-A <-, ja ilmeisesti jonnekin asematunneliin on kätketty kartta, josta voi käydä arpomassa, mitä mikin kirjain merkitsee, mutta siihen menee kolmesta neljään työpäivää.

Kun suunnittelija heitti jossain haastattelussa, että Redistä ei ole ehkä tarkoituskaan löytää pois, ajattelin, että lieneeköhän tässä sama, kännissä perustettu konsulenttiyhtiö kaiken takana. Joku munanhajuinen jätkäporukka on vain yhtenä viikonloppuna Weekend-festivaalin jälkeen päättänyt panna pystyyn bulvaanifirman, jonka nimi on jotakin sellaista kuin CCom, DicC, CcuNt (tai ehkä firma on perustettu jo 2000-luvulla jossain Sedulassa, mutta silloin sen nimi olisi jotakin sellaista kuin Halea, Dahmea tai Munea). Sitten he ovat kirjoittaneet läpällä jollekin Helsingin kaupungin ympäristö- ja kansliaosaston kiinteistö- ja kulttuurikiinteistölautakunnan kansliapäällikön vt. virastoapulaisen esimiehelle Jorppa Alakyrpälle pdf:n, jossa sanotaan, että Teillä on viesti. Meillä on viestintä. ja sen perässä logo, jossa on turkoosi ympyrä ja oranssi ympyrä päällekkäin. Jorppa Alakyrppä on sitten katsonut, että tässähän on pätevän- elikä rennonoloiset, elikä annetaan näille 250 miljoonaa, jotta ne voivat nykyaikaistaa sekä pätevän- että rennonoloisesti.

Havainnekuva

DicC Oy:n pojat vuokraavat toimiston, jossa on jokaiselle pojalle oma lasiseinä, johon painaa paljaat kassinsa huumorimielessä ja keskellä toimistoa on valtava pöytä, jolla on aina tarjolla kombuchaa ja leikattua kokaiinia. Sitten he käyttävät 250 miljoonaa euroa sen kokeilemiseen, että kuinka sekavia asioita voi viedä loppuun asti ilman että kukaan sanoo mitään. Käy ilmi, että aivan helvetin sekavia. Opasteita, jotka eivät opasta, kauppakeskuksia, jossa ei ole kauppoja ja raitiovaunulinjastoja, jotka Jerry tai Joonas tai Juuso piirsi kusemalla hankeen. Lopulta DicC Oy hajoaa pirin loppumiseen ja kombuchan väljähtymiseen, mutta sattuupa niin, että vuosia myöhemmin pojat muistelevat saunaillassa yhteistä kusetustaan ja joku lukee Hesarista otsikon: ”Tästäkö ratkaisu Redin kävijäkatoon? Ostoskeskukseen aiotaan marssittaa 40 000 hevaria” (31.1.2019) Silloin kaikki nauravat niin makeasti, että Joonatan kaatuu kiukaaseen.

Välillä tulee sellainen olo, että ehkä DicC Oy:n pojista joku onkin ollut nimeltään Jerkko Aatos-Erkko ja saanut sen takia suhmuroitua aivan käsittämättömän diilin, jossa Hesari julkaisee jotakin Rediin liittyvää vähintään kerran viikossa yhteensä sata kertaa. Ei väliä onko positiivista vai negatiivista, kunhan julkaisee. Nyt ollaan menossa ehkä kahdenkymmenen ja kolmenkymmenen välissä, joten osallistun talkoisiin ja urakoin muutaman toistaiseksi käyttämättömän Redi-otsikon vapaaseen käyttöön Hesarille ja kaikille muillekin tiedotusvälineille.

  • Redi harkitsee vaihtavansa nimensä Frediksi – tavoitimme Matti ja Eva-Riitta Siitosen
  • Redistä löytyi tuntematon onkalo, jossa kukaan ei ole käynyt – luolassa sijaitsevan videovuokraamon omistaja kommunikoi ainoastaan piirtämällä verellä seinään
  • Rediin piristysruiske yhteiskunnalta – työttömiä painostetaan esittämään kauppakeskuksen onnellisia asiakkaita etuuksien menettämisen uhalla
  • Redi ja Esperi Care yhteisomistukseen – kauppakeskuksen tyhjiin liikehuoneistoihin pinotaan jo mummoja
  • 12 kertaa Redin kokoinen ostoskeskus Pasilan Tripla vei Redin viimeiset kaksi asiakasta, mutta hekin menivät lopulta Itikseen
  • Viinaa, huoria ja ämpäreitä – kauppakeskus Redin viimeiset oljenkorret
  • Redi räjäytti somepankit – hauskimmat Rediin liittyvät twitter-vitsit selitettyinä ja selkokielisinä
  • Koko kauppakeskus Redistä kirpputori – asiakkaat palasivat ostoksille